تبلیغات
عمران یار - پل آلامبو اسپانیا
زمانی که اسپانیا برای میزبانی نمایشگاه اکسپو سال 1992 انتخاب شد، ساختن پلهای جدید برای دسترسی به جزیرهای بزرگ ولی دورافتاده و قسمت بزرگی از تدارکات مربوط به نمایشگاه محسوب می شد. Seville در Guadalquivir متروك بر روی رودخانه ی بزرگترین و وسیعترین آن می باشد. Alamillo چهار پل جدید ساخته شد که دو پل توسط کالاتراوا طراحی شده بود.

این پل توسط سانتیاگو کالاتراوا که قبلا بًه خاطر ساختن چندین ایستگاه و فرودگاه و پل و همچنین پل سازی روی رودخانه ی مشهور شده بود طراحی شده و اکنون به عنوان یک سمبل چشم انداز مهم و نشانهای از مدنیتو هنر معماری و مهندسی محسوب Guadalquivir می شود.

که نمایشگاه در آن برگزار شد متصل می کند. Cartuja را به جزیرهی Siville که یکپل سواره- پیاده رو است شهر Alamillo پل معطوف داشته است. احداث پل در یک Alamillo طرح جسارت آمیز و تحركبر انگیز موجود در پروژه، توجه همه را از ابتدای طراحی به پل منطقه ی دورافتاده ی شهر از اهمیتاساسی در احیای ناحیهای که رو به نابودی داشت برخوردار است

1 کیلومتر از هم فاصله داشتاما در حقیقت یکی از / بود که 5 La Cartuja طرح اصلی کالاتراوا یک جفت پل متقارن در دو طرف جزیره ی در قرینهای بودن آن است. Alamillo آنها ساخته شد. آنچه مسلم است نقطه قوت و برجسته طرح پل تنها ستون پل که با زاویهای 58 درجهای به طرف بیرون رودخانه متمایل است، دهانه ی پل به طول 200 متر را با 13 جفت کابل نگهداری می کند .


این تمایل به عقب حس حرکت و مراقبت را به کل ساختار می دهد و باعث می شود این قسمت یک نگهدارنده ی سادهی ساکن به نظر نرسد. علاوه بر آن وزن و شیب آن نقش مهمی در ایجاد تعادل بین ستون و سواره رو ایفا کرده و تقارن ساختاری را غیر ضروری می سازد.

نکته ی مهم دیگر اینکه نیروهای افقی ایجاد شده توسط ستون و دهانه توسط کابلهای تحت کشش متعادل می شود. بنابر این پایه  ها تنها تحت تأثیر بارهای عمودی قرار می گیرند.

این رویکرد کالاتراوا ساختار پل را شبیه یک چنگ عظیم کرده. این پل در نوع خود بی نظیر است و سازه ای مشابه آن وجود ندارد.

کالاتراوا پل را نه تنها به عنوان عامل ارتباطی، بلکه المانی برای منظر سازی و ایجاد نشانه شهری و عاملی محرك برای ترقی در آن منطقه در نظر قابل رؤیتاست. Seville گرفت. ستون سیمانی و فولادی آن به عنوان یک سمبل و نشانه از شهر قدیمی هتلها و پارکها به معرفی معماری در ، Alamillo در طی نمایشگاه اکسپو 1992 ،در حقیقت ساخت جادههای جدید ، پل های متعدد از جمله پل منطقه و ارتقاء ارزشآن کمک فراوان نمود.

این پل به طور کامل روش معماری کالاتراوا را منعکس می کند که در جهت ابداع فرمهای سبک هدایت شده است. فرمی که ایده ی حرکت و نوآوری در تکنولوژی را می رساند.

پل هامبر

با توجه به شرایط جغرافیایی کشور انگلستان و وجود پهنه وسیع آبی این کشور ساخت پلهای معلق بسیار رایج بوده که از جمله این پل ها, پل هامبر را می توان نام برد .این پل که در دهانه رودخانه ای در نزدیکی شهر بریستول قرار گرفته یکی از شاهکارهای مهندسی عمران به حساب می اید و برای یکدوره 120 ساله طراحی شده است.در ادامه با مشخصات این پل بیشتر آشنا می شویم.

طول کلی این پل 2220 متر می باشد که بر روی دو پایه شمالی و جنوبی قرار گرفته است.در قسمت ساحل شمالی رودخانه یک بستر گچی مناسب

وجود دارد که توسط لایه ضخیمی از خاك رس پوشیده شده است و این بستر زمینه مناسبی را جهت قرارگیری مهارها و پایه ها فراهم کرده است .

در ساحل جنوبی رودخانه لایه ای آبرفتی در زیر لایه ای از خاك شن و ماسه قرار گرفته و در عمق 30 متری این لایه ها نیز بستر عمیقی از خاك رس متراکم وجود دارد کابل های اصلی هر کدام از 14948 رشته به ضخامت 5 میلی متر تشکیل شده است. در دهانه فرعی شمالی علاوه بر این رشته ها از 800 رشته اضافه در هر یک از کابل ها استفاده شده است .

سایر مشخصات به شرح زیر می باشد

طول دهانه اصلی 1410 متر

دهانه فرعی شمالی 280 متر

دهانه فرعی جنوبی 530 متر

ارتفاع از سطح آزاد آب 30 متر

عرض عرشه با پیاده رو 28,5 متر

ارتفاع پایه ها از روی فونداسیون 155,5 متر

بار وارد بر هر کابل 19400 تن

وزن فولاد مصرفی 27500 تن

وزن بتن مصرفی 480000 تن

عمق فونداسیون در مهاربند شمالی 21 متر

عمق فونداسیون در مهاربند جنوبی 35 متر

عمق فونداسیون در زیر پایه شمالی 8 متر

عمق فونداسیون در زیر پایه جنوبی 36 متر

 

پل گلدنگیت، نماد شهر سانفرانسیسکو

پل گلدنگیتدر زمره زیباترین و منحصر به فردترین پلهای متحرك دنیا محسوب می شود که با گذشت 69 سال استحکام و زیبایی خود را حفظ کرده است.

پل گلدنگیتکه با هزینه 35 میلیون دلار ظرفمدت 4 سال در سانفرانسیسکو ساخته شد، شمال این شهر را به جنوب آن متصل میکند. این پل در 28 می سال 1937 ساعت 12 بعدازظهر همزمان با اعلام خبر آماده بهره برداری بودن این پل توسط فرانکلین دی.روزولت، رییس جمهور وقت آمریکا، به روی وسایل نقلیه باز شد. این پل متحرك 4200 فوت طول دارد و سالهاست که مستحکم پابرجا مانده است. ارتفاع این پل از سطح آب 220 فوت و وزن آن 887000 تن است. دو برجی که در طول این پل ساخته شده اند 746 فوت ارتفاع دارند. در سال 1997 ، حدود 41381000 وسیله نقلیه از روی این پل عبور کردند. 30 نفر در هنگام ساخت این پل از روی آن سقوط کردند و به دلیل وزش بادهای شدید، کارگران در هنگام ساخت آن با مشکلات بسیاری مواجه شدند .

ساکنین شهر سانفرانسیسکو این پل را نماد شهر خود به حساب می آورند. داستانها و مسایل عجیب و جالبی در مورد این پل وجود دارد. این پل علی رغم نام خود (گلدن گیت به معنی دروازه طلایی) به رنگ طلایی نیست ولی برخی معتقدند که این پل هر سال رنگ می شود، در حالی که 1965 . گفته می شود _ این امر حقیقت ندارد و تاکنون فقط دو بار رنگ شده است: یکبار در سال 1937 و بار دیگر در فاصله سالهای 1995

که پل گلدنگیت بزرگترین پل دنیاست. البته این امر در فاصله سالهای 1937 تا 1964 صحت داشت ولی با ساختپل ورازانو نروز بین بروکلین و جزیره استیتن در نیویورك، گلدن گیت دیگر در زمره طولانی ترین پل معلق دنیا به شمار نمی آمد. البته در حال حاضر با ساخت پلهایی در منطقه آسیا و اسکاندیناوی (بخشی از شمال اروپا که شامل دانمارك، نروژ، سوئد و فنلاند میشود)، تعیین بزرگترین و طولانیترین پل در دنیا مشکل می شود. پل گلدنگیت برای میلیونها نفر ساکنین از شهر بزرگ سانفرانسیسکو نقش کلیدی را در برقراری ارتباط و اتصال نقاط مختلف دارد و در واقع به استثنای پل بروکلین هیچ پلی در آمریکا به اندازه این پل از اهمیت و محبوبیت برخوردار نیست. پل گلدنگیت، ابتکار مهندس چارلز آلتون » مهندس معمار و مهندس ،« ایرونیگمارو . « بود که پیشاز این طراحی 400 پل متحرك را برعهده داشت « جوزف استراس » مشهور از طراحان پل در اجرای این پروژه بزرگ مشارکت داشتند. « لئون مویسیف » و « الیس ساخت این پل از 5 ژانویه سال 1933 شروع شد و در آوریل 1937 به پایان رسید و در 27 می همان سال برای تردد عابران پیاده آزاد شد. این پل تنها راه خروجی سانفرانسیسکو به سمت شمال استو از 6 مسیر مخصوص تردد وسایل نقلیه و دو مسیر محل عبور عابران پیاده در هر دو طرف تشکیل شده است در اول سپتامبر سال 2002 عوارض تردد از روی این پل برای وسایل نقلیه موتوری از 3 دلار به 5 دلار افزایش یافت .

دوچرخه، موتور و عابر پیاده از پرداخت عوارض معاف هستند. محدودیت سرعت حرکت روی پل گلدنگیتدر اول اکتبر سال 1983 از 90 کیلومتر در ساعت به 70 کیلومتر در ساعت کاهش یافت. رنگ این پل نارنجی متمایل به قرمز است که این رنگ برای هماهنگی این پل با محیط

اطراف خود و جلوه بیشتر آن در مه و غبار ( که از شرایط آب و هوایی ویژه آن منطقه است) انتخاب شده است. این پل از نظر زیبایی شناسی و معرفی کردند. « بناهای هزاره « معماری در نوع خود منحصر به فرد است. در ماه جون سال 2001 انجمن مهندسان عمران آمریکا چندین بنا را با نام ». پل گلدنگیت » و « ساختمان ایمپایراستیت » ،« کانال پاناما » این بناها عبارت بودند از Rijeka پل یادمان شهر پل بنایی است که خصوصیات گسترد هتری از محیط را آشکار می سازد. در واقع پل تنها دو ساحل از پیش بوده را به هم متصل نمی کند، بلکه پل » این تعبیری است که هایدگر، فیلسوف مشهور «. مکانی را به حضور می آورد و چیزها در خلال ویژگی گردهم آورندگی پل آشکار می شوند آلمانی، از پل ارائه می کند

در سالهای اخیر، پلهای بیشماری در نقاط مختلف اروپا طراحی و اجرا شده اند که هر کدام جذابیت ها و ویژگیهای خاص خود را دارند. پل که ارتباط دو بخش شرقی و غربی مرکز تاریخی شهر را Rijecina واقع بر روی رودخانه ،Rijeka شهر (The Memorial Bridge) یادمان کند، یکی از این پلها است که در سال 2001 ساخته شده است.  برقرار می واقع در شمال کشور کرواسی، مسابقه ای را به منظور طراحی یک پل در مرکز شهر، برای ارتباط مسیر پیاده Rijeka در سال 1997 ، مسئولان شهر واقع در غرب رودخانه با پارك شرقی، برگزار نمودند. شرکت کنندگان در مسابقه می بایست یک عنصر یادمانی نیز بر روی پل یا کنار آن طراحی بودند.  می کردند. در واقع این پل یادمان، یادمانی بود برای سربازان کرواتی که در جنگهای داخلی دهه 1990 کشته شده در LHD از شهر زاگرب، به عنوان طرح برگزیده مسابقه معرفی شد. گروه 3 LHD بعد از داوری آثار، طرح ارائه شده از طرفگروه معماری 3

که همگی فارغالتحصیل دانشگاه Dabrovic, Saša Begovic, Tanja Grozdanic Silvije Novak, Marko سال 1994 توسط زاگرب هستند، شکل گرفته است. این گروه تا کنون جوایز متعددی در زمینه طراحی، معماری و معماری منظر کسب نموده اند.

5 متر) با یک / دادن شخصیتی یادمانی به یکفرم عملکردی بود. در این طرح، پل (به طول 47 متر و عرض 4 ،LHD ایده اصلی طرح گروه 3

35 متر از طول پل بر روی رودخانه قرار میگیرد)، در سمتدیگر / حرکت افقی از یک سمت رودخانه شروع می شود و با عبور از روی رودخانه ( 7 رودخانه با یک عنصر عمودی یادمانی (به ارتفاع 9 متر) پایان مییابد. اعضاء گروه طراحی اعتقاد داشتند که با تاکید بر روی این ایده که پل یک یادمان است، فضایی عمومی تعریف می شود که ضمن برخورداری از جنبه کاملا عملکردی، همزمان از شخصیتی یادمانی نیز برخوردار است.

بود. در واقع رویکرد آنها در این پروژه در سه LHD طرح مینیمال پل یادمان، نتیجه ارائه یک ایده خلاقانه (معمارانه و مهندسی) از طرف گروه 3

لایه معرفی می شود:

1. طراحی یک پل کم عرض تا جایی که به لحاظ عملکردی پاسخگو باشد.

2. استفاده از مصالح متجانس در ساخت پل (عنصر افقی) و ستونهای یادمانی (عنصر عمودی)

بر روی پل و امتداد آنها در (seamless) 3. طراحی روشنایی خاصبا تاکید بر فرم پل، بصورتی که منبع نور قابل دیدن نباشد. نورهای پیوسته فضای مابین عناصر عمودی یادمانی، شب هنگام جلوه خاصی به پل می بخشند.

در کل، پل یادمان در نوع خود یکاثر خاصبه شمار می آید، اثری که در عین ظاهری ساده گرایانه، از تاثیر بصری چشمگیری برخوردار است.

شکل که امکان تجربههای فضایی به یادماندنی را فراهم می کند، هویت ویژهای به این بخش شهر L با طراحی یکپل نمادین LHD گروه 3 بخشیدهاند. این پل در سال 2002 ، جایزه بهترین پروژه معماری ساخته شده کشور کرواسی در سال 2001 را نصیب خود کرده است.



طبقه بندی: پل سازی،
برچسب ها: پل آلامبو اسپانیا،

تاریخ : سه شنبه 22 اردیبهشت 1394 | 07:09 ب.ظ | نویسنده : ad min | نظرات

  • paper | ایکس باکس | قالب بلاگ اسکای